پیش‌بینی قیمت طلا و سکه برای فردا (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ریزش میلیونی قیمت‌ها در بازار طلا و سکه در بازار امروز دلار‌های خانگی روانه بازار شدند | روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب سالن زیبایی گران‌فروش در بولوار وکیل‌آباد مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ماجرای رانت ۴میلیارددلاری مونتاژکاران خودرو چه بود؟ حدود ۱۰ میلیون جوجه‌ریزی در فروردین ماه ۱۴۰۳ محقق شد چند خواسته مهم جامعه کارگری در هفته کار و کارگر | موضوع رفاهیات کارگری در مشکلات دیگر این قشر گم شده است متقاضیان نهضت ملی مسکن باید هر ۲ ماه ۴۰ میلیون واریز کنند دو روی بازار سهام امروز | گزارش وضعیت بورس (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) گارانتی، هر روز شکننده‌تر از دیروز نان مردم و ایمان جامعه قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ادامه ریزش قیمت در بازار منتظر سود مرحله سوم سهام عدالت باشید | + زمان واریز خاندوزی خبر داد: پرداخت ۱۱۷ همت تسهیلات بدون‌ضامن طی ۲ سال گذشته چرا مصرف برق کولر گازی بالاست؟ | قبض برق دومیلیون‌تومانی در صورت استفاده از کولر گازی آسیب سلامت روان در پی نبود امنیت شغلی بررسی فایل‌های اجاره ملک در مطهری شمالی مشهد | تجمع خانه‌های ویلایی در این منطقه + جدول (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ظرفیت یک میلیون دلاری صادرات فرش ماشینی ۹۵ درصد قراردادهای کار موقت هستند | اجرای مصوبه تعیین سقف ۴ سال برای قراردادهای موقت  افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (شنبه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) کمبود فصلی لوازم یدکی در بازار حباب سکه در اولین روز هفته، کاهشی یا افزایشی؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازار سیاه لاستیک خودرو از بین می‌رود | تقاضا برای خرید کاهشی شد ریزش گسترده قیمت‌ها در بازار خودرو | آخرین قیمت سمند، دنا، ساینا، شاهین و کوییک (شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | بازار آرام گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) برنامه وزارت صمت برای جهش در تولید خودرو
سرخط خبرها

رشد ۲۶۲ درصدی نرخ اجاره‌بها در ۳ سال اخیر | خزان مستأجران در بهار ویروسی

  • کد خبر: ۳۸۸۸۲
  • ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۲
رشد ۲۶۲ درصدی نرخ اجاره‌بها در ۳ سال اخیر | خزان مستأجران در بهار ویروسی
مرکز آمار ایران، گزارشی از روند قیمت‌ها در بازار مسکن منتشر کرد که از رشد ۲۶۲ درصدی نرخ اجاره‌بها طی ۳ سال گذشته در تهران حکایت داشت.
مسعود سلطانی | شهرآرانیوز؛ پرده‌برداری از طرح‌های متعدد دولت و مجلس برای کنترل بازار مسکن هنوز نتیجه ملموسی در پی نداشته است و در آخرین روز از هفته گذشته طرح «مالیات بر خانه‌های خالی» نیز ازسوی شورای نگهبان رد شد تا دلالان بازار مسکن برای پیداکردن راه‌های گریز از مالیات احتمالی، فرصت داشته باشند.
هم‌زمان با این اتفاق، مرکز آمار ایران، گزارشی از روند قیمت‌ها در بازار مسکن منتشر کرد که از رشد ۲۶۲ درصدی نرخ اجاره‌بها طی ۳ سال گذشته در تهران حکایت داشت.

البته همچون گذشته و مثل سایر گزارش‌های آماری در حوزه مسکن، این آمار محدود به شهر تهران شده است؛ زیرا اطلاعات این گزارش برآمده از آمار سامانه معاملات املاک و مستغلات است که تنها در شهر تهران جدی گرفته می‌شود و در سایر شهر‌ها مثل مشهد به‌دلیل ترس از پرداخت مالیات، اطلاعات معاملات در این سامانه درج نمی‌شود.

براساس آمار‌های منتشرشده در گزارش «اطلاعات و قیمت اجاره مسکن در بهار ۹۹» در بهار امسال، متوسط اجاره بهای ماهانه یک مترمربع زیربنای مسکونی ۵۵هزار و ۷۳۰تومان بوده و اجاره‌نشین‌ها در این فصل به‌طور متوسط واحد‌های ۸۳متری با متوسط عمر ۱۴سال رو آورده‌اند. بدین ترتیب می‌توان محاسبه کرد که قرارداد اجاره آن‌ها در این مدت به طور میانگین با نرخ ماهیانه بیش از ۴ میلیون و ۶۲۵هزار تومان منعقد شده است.

مقایسه این آمار‌ها طی ۳ سال گذشته نشان می‌دهد عمر ساختمان‌ها در معاملات اجاره افزایش یک‌ساله داشته است. آمار‌های مرکز آمار ایران در سال ۹۵ نشان می‌دهد که متوسط مبلغ اجاره‌بها به‌علاوه ۳ درصد ودیعه پرداختی در سال مذکور ۲۱ هزار و ۲۱۳ تومان با میانگین ۷۶ مترمربع و متوسط عمر بنای ۱۳ سال بوده است. بدین ترتیب می‌توان محاسبه کرد که در سال ۹۵ متوسط نرخ اجاره‌بها آپارتمان ۷۶ متری در تهران یک‌میلیون و ۶۱۲ هزار تومان بوده است. مقایسه این ارقام حکایت از افزایش سه‌برابری نرخ اجاره‌بها طی ۳ سال گذشته دارد. بررسی‌های میدانی شهرآرانیوز نشان می‌دهد این نرخ در شهری مثل مشهد حتی بیش از مقدار سه‌برابر برآورد می‌شود.


رشد ۶۵۰ درصدی نرخ مسکن طی ۳ سال

این گزارش در بخش دیگر حاکی از آن است که متوسط قیمت فروش زیربنای مسکونی معامله‌شده در تهران به متری ۱۸میلیون و ۸۲۳هزار و ۵۰۰تومان رسیده که این رقم نسبت به زمستان پارسال ۲۲،۸درصد و نسبت به بهار۹۸، ۴۳.۸درصد رشد را نشان می‌دهد. همچنین نرخ خرید مسکن در بزرگ‌ترین کلان‌شهر ایران نسبت به بهار ۹۵ رشد ۶۵۰ درصدی را نشان می‌دهد.

در فصل بهار، خریداران مسکن به‌طور متوسط واحد‌هایی ۸۹متری با عمر متوسط ۱۲سال را خریداری کرده‌اند که با این حساب می‌توان گفت هر واحد مسکونی برای این مشتریان، به‌طور متوسط بیش از یک‌میلیارد و ۶۷۵میلیون و ۲۹۱هزار تومان هزینه دربرداشته است.

از سوی دیگر گزارش مذکور نشان می‌دهد در بهار امسال، متوسط قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی معامله‌شده در تهران به بیش از ۲۵میلیون و ۵۱۰هزار تومان رسیده است که نسبت به زمستان۹۸، ۲۲،۶درصد و نسبت به بهار آن سال، ۵۰.۴درصد افزایش دارد.
در این مدت، میانگین مساحت زمین‌های معامله‌شده ۱۸۶مترمربع است که با این‌حساب می‌توان گفت خریداران زمین در تهران، به‌طور متوسط بیش از ۴ میلیارد و ۷۴۵میلیون تومان برای هر قطعه زمین هزینه کرده‌اند.


وضعیت مشهد چگونه است؟

همان‌طورکه پیش‌تر روزنامه شهرآرا در گزارش‌های متعدد اشاره کرده است، به‌دلیل ضعف نظارتی در مشهد، آمار کامل معاملات دومین کلان‌شهر ایران در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور درج نمی‌شود. در پیگیری‌های مداوم شهرآرا علت این ماجرا توسط اتحادیه مشاوران املاک مشهد، تلاش برای فرار مالیاتی ازسوی معامله‌گران یا ترس مشاوران املاک از پرداخت مالیات اعلام شده است.

با این حال برای کسب درک صحیحی از وضعیت تحولات مسکن در مشهد می‌توان به آماری استناد کرد که چندی پیش، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد اعلام کرد. براساس این آمار، متوسط نرخ هر مترمربع آپارتمان در شهر مشهد در بهار ۹۹ نسبت‌به فصل مشابه سال قبل ۷۶ درصد رشد را تجربه کرده است؛ این درحالی است که رشد قیمت مسکن در فصل بهار ۹۹ نسبت به بهار ۹۸ در تهران توسط بانک مرکزی ۳۷.۵ درصد اعلام شده است.
 
به معنای دیگر رشد قیمت مسکن در بازار مشهد حدودا دوبرابر تهران بوده است. با این‌حال روند قیمت مسکن در مشهد در تیرماه توسط کارشناسان به‌صورت دقیق بررسی نشده، اما آنچه معلوم است افزایش تقاضای شدید در بازار مسکن مشهد و رونق نسبی این بازار در مشهد نسبت به سایر نقاط ایران است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->